Logo for dagplejere og børnehaver i Rebild Syd

Selvhjulpenhed

Ikon der forestiller et barn.  Barnets selvhjulpenhed

At dit barn er i stand til at hjælpe sig selv, er noget af det vigtigste barnet skal lære inden det starter i skole. Er du den forælder som bærer dit barn op ad trapperne, selv om det selv kan gå? Så er det allerede i børnehaven du skal skrue ned for serviceniveauet, for det gavner hverken dig eller dit barn, og børn kan meget mere end deres forældre tror!

Selvom det kan være svært at finde tålmodigheden og roen i en travl hverdag, så lad dit barn øve sig i selv at tage tøj af og på. Lad dit barn hjælpe med at holde styr på hvor tingene skal være i garderoben, eller med at bære sine ting ud til bilen. Prøv fx at tage afsted i god tid om morgenen, så I har tid til aflevering, hvor barnet selv kan sørge for at få tøj af osv.