Frokostordning

Ikon med en burger.  Frokostordning

I Græshoppen, Regnbuen og Solstrålen har forældregruppen tilvalgt den fælleskommunale madordning med frokost. I tillæg hertil tilbyder vi formiddagsmad og eftermiddagsmad uden ekstra omkostning for forældrene. Med andre ord for du en fuld kost-ordning til prisen for en frokostordning. Der serveres vand til alle måltider.

Hvis dit barn møder ind tidligt om morgenen tilbyder vi morgenmad frem til kl. 7:30. Dit barn må ikke selv medbringe morgenmad, men kan vælge mellem det vi kan tilbyde.

Det er vigtigt, at der er en god og rar stemning, når vi spiser. Personalet er rollemodeller, og de spiser sammen med børnene. Når det er spisetid er der ro på gruppen. Vi sidder roligt og spiser pænt. I børnehaven har vi særligt fokus på barnets selvhjulpenhed, og børnene spiser med kniv og gaffel. Børnene skal selv smøre deres mad, og selv hælde vand op i glasset.

Madordningen i Græshoppen, Regnbuen og Solstrålen overholder naturligvis Rebild Kommunes Mad og Måltidspolitik.

For at undgå madspild, og for at kunne tilbyde både formiddagsmad og eftermiddagsmad er vi meget opmærksomme på, at få brugt de varer vi køber. Det betyder at der ind imellem kan være en lille variation af hvad børnene tilbydes i forhold til ugeplanen. Det kan fx være en anden pålægsvariant eller lign. Næringsindholdet i måltidet vil dog være det samme. Det sker desværre ind imellem at leverandøren ikke kan levere det der står på menuplanen, og leverer et alternativ til os i stedet. Det kan fx være vi modtager en tomatsuppe frem for den blomkålssuppe der står på menuplanen. Så får børnene naturligvis serveret den suppe vi har fået leveret, men også her sker justeringen i menuplanen under hensyntagen til næringsindholdet i måltidet.

Vi har haft frokostordning i Græshoppen siden august 2015. Vores erfaring her fra viser os, at der kan være en fødevare på madplanen, der trods god tilberedning, god smag og god introduktion fra de voksne, og trods gentagne serveringer, ikke falder i den samlede børnegruppes smag. Med andre ord: Stort set ingen børn i huset bryder sig om det. Det sker utrolig sjældent, men når vi oplever det, så erstatter vi fødevaren med en anden, der har tilsvarende næringsindhold.

Prisen for frokostordningen er 495 kr. pr. måned, og der ydes søskenderabat på samme måde som med betaling for pladsen i børnehave og vuggestue.