Ikon med to hænder der mødes.  Forældresamarbejde

Kærlighed, omsorg og anerkendelse er fundamentet i al opdragelse, men det forudsætter også krav, ansvar og tydelige voksne, der viser, hvor deres egen grænse går. Børn skal lære, at hvis vi skal leve sammen i familien eller børnehaven, må der være nogle spilleregler. For vi skal ikke udelukkende opdrage for børnenes skyld, men også for fællesskabets. Opdragelse er samvær og nærvær mellem børn og forældre, men også med andre vigtige voksne som bedsteforældre og ja, også pædagoger. Det er din opgave at opdrage dit barn, lære dit barn at respektere andre, lære dit barn at sætte grænser og at kunne indgå som en del af et fællesskab. Med det ansvar følger også barnets følelsesmæssige, sproglige og motoriske færdigheder.

Det er alt sammen noget vi hver dag understøtter i børnehaven gennem struktur, dialog og aktiviteter, og vi vil rigtig gerne hjælpe dig med råd og vejledning, når du selv bliver udfordret. Det kan fx være gennem samtaler, vejledning eller daglig dialog. Samvær og nærvær er noget af det vigtigste i børnehaven, og det skal understøtte den opgave du har som forælder. Derfor er et godt og positivt forældresamarbejde forudsætningen for, at dit barn får den hjælp og de udfordringer, der skal være med til at skubbe positivt til dit barns udvikling. Hvis vi oplever konkrete udfordringer omkring dit barn, er du den første, der får det at vide.

Hos os kan du forvente at blive mødt af en gruppe medarbejdere som arbejder professionelt, i en organisation med et stærkt fokus på det enkelte barns udvikling, og på udvikling af den pædagogiske praksis i vores huse. Du kan forvente at vi arbejder målrettet og systematisk omkring dit barn, og at vi løbende udvikler praksis ved intern opkvalificering og efteruddannelse.

Vi forventer til gengæld at du understøtter arbejdet i børnehaven ved at bakke op, orientere dig og tage ansvar. Det betyder vi forventer at …

• Du medvirker til skabelsen af et gensidigt tillidsforhold og et godt samarbejde til fordel for dit barn.
  • Du bakker op omkring vores værdier og pædagogik.
  • Du bakker op omkring børnehavens principper og politikker.
  • Du holder dig orienteret omkring det der sker i huset.
  • Du giver os både ros og konstruktiv kritik.
  • Du er opmærksom på, at fortrolige samtaler med personalet omkring barnet skal foregå i møderum eller på kontoret.
  • Du bakker op omkring forældrearrangementer – og særligt ved forældremøder.
  • Du informerer os om store forandringer i dit barns hverdag (skilsmisse, dødsfald, sygdom og lign.)
  • Du interesserer dig for, hvad dit barn har lavet i børnehaven i dag.
  • Du ser børnehaven som et stort fællesskab, hvor der skal være plads til alle.
  • Du gør din indflydelse gældende på forældremøder og gennem den valgte Forældrebestyrelse.

Hvis indholdet på siden giver anledning til spørgsmål eller kommentarer, så skriv til vores Dagtilbudsleder Jesper Johansen på ijejo@rebild.dk